orucu bozan şeyler Oruçlu kimse için su ile ıslatılmış bir miskavı (macunsuz diş fırçası) kullanmak İmam Ebu Yusuf’a göre mekruhtur Fakat diğer alimlere göre sabahleyin veya gün ortasından sonra yaş veya kuru misvağı kullanmak da mekruh değildir. İmam Şafii’ye göre gün ortasından sonra miskav kullanılması mekruhtur. 89- Oruçlu kimsenin istinca (büyük abdest temizliğin)de veya abdest aşırken ağzına ve burnuna su almakta aşırı davranması mesela ağzını su ile doldurup bu suyu ağzından fazla tutmak mekruhtur. 90- Oruçlu kimse için bir özür bulunmaksızın pişirilen yemeği yalnız ağzı ile tatmak mekruhtur bu hususta kocasının kötü huylu olması kadın için bir özürdür pişireceği yemeğin tuzuna tadına yutmaksızın bakabilir. 91- Oruçlu kimsenin satın alacağı yağ bal gibi bir şey iyi olup olmadığını anlamak için yalnız ağzı ile tatması mekruhtur bir görüşe göre mutlaka alınması lazım ise veya aldatılmaktan korkulursa boğaza gitmemek şartı ile tatmasında bir sakınca yoktur. 92- Oruçlu kimse için evvelce çiğnenmiş beyaz parçalanma bir sakızı çiğnemek mekruhtur yeni bir sakızı ağza alıp çiğnemek ise caiz değildir Erkekler için oruçlu bulunmadıkları zamanlarda da sakız çiğnemek kerih (mekruh) görülmüştür bir özür sebebi ile gizlice çiğnemeleri ise müstesnadır.orucu bozan şeyler 93- Oruçlunun kan aldırması orucunu muhafaza edemeyecek halde zayıf düşmesinde korkulursa mekruhtur. Korkulmazsa mekruh değildir bununla beraber uygun olan bunu güneşin batışından sonraya tehir etmektir. 94- Ramazan-ı Şerifte harareti azaltmak için ağza burna su almak ve soğuk su ile yıkanmak İmam-ı Azam göre mekruhtur çünkü böyle bir hareket ibadet hususunda astırap göstermek demektir fakat İmam Ebu Yusuf’a göre bunda mekruhluk yoktur Zira bu şekilde ibadete yardım edilmiş yaratılıştan olan ıstırap giderilmiş olur fetva da bu şekildedir. 95- Nefsinden emin olmayan bir oruçlunun hanımını öpmesi okşaması mekruhtur. 96- Oruçlu kimsenin hanımı ile çıplak oldukları halde boyun boyuna sarılmaları nefsinden emin olsun olmasın her halükarda mekruhtur ki buna “fahiş mübaşeret” denir Hanımının dudaklarını emmesi de her halükarda mekruhtur ki buna da “fahişkule” denilir. 97- orucu bozan şeyler Oruçlu kimsenin çünüp olarak sabahlaması veya gündüzün uyuyup ihtilam (hamamcı) olması orucuna zara vermez Fakat mümkün olduğu takdirde geceleyin yıkanmaması mekruh olmaktan uzak olamaz. 98- Oruçlu kimsenin gül ve misk gibi bir şeyi koklamsı da mekruh değildir sürme çekmesi bıyık yağı da kullanması mekruh değildir. Fakat erkeklerin ziynet kasdıyla sürme öekmeleri bıyıklarına yap sürmeleri mekruh olmaktan uzak olamaz.orucu bozmayan şeyler konusunu ileri ki konualrda detaylı şekilde inceleyeceğiz orucu bozmayan şeyler başlığı altında