diyanet ve muamelet hususunda sözleri kabul edilip edilmeyecek kimseler diyaneti mahzada yani yanlız allah tealanın ile kulu arasındaki bir ibadet hususunda sahip olan kimselerin sözleri kabul edilir.
fasıkaların gayri müslümanların sözleri kabul edilemez mesela mevcut bir suyun temiz olmadığı bir adil müslümana haber veripte başkaların su bulunmasa teyyemum caiz olur.
fakat bu vaız veya hali bilinmeyen veya gayrimüslüm bir kimse haber verirse araştırmak lazım gelir.
şöyle ki:Eğer bu haber verenin doğru şöylediği hakında zan zan meydana gelirse yalnız teyemümüm yapılır.
bir suyun temiz olduğunu bir adil temiz olmadığının da diğer bir adil müsllüman haber verse bunun temiz olduğu hikmedilir.
fakat ölü bir hayvanın boğalanmış olduğu bir adil boğazlanmamış olduğu da diğer bir adil kimse haber verse bu hususta en kuvetli kannata göre amel olur.
bür geyrimüslüman olmuş olduğu bir müslüman haber verse üzerine cenaze namazı kılınması caiz olur.
alım satım ve benzerleri için mualemeye gelince bunlardan adalet şart değildir fısıkların ghayrimüslümanların sözleri de kabul edilir.diyanet ve muamelet hususunda sözleri kabul edilip edilmeyecek kimseler
mesela bir gayrimüslümin yanında bulunan bir et halinde ben bunu bir müslümandan veya bir ehli müslümandan alınır.
muamelet denilen işler pek geniş pek umumidir bu yüzden bu hususta gayrimüslümlerin de sözleri kabul etmek sosyal bir zarurettir.